کد مطلب:182654 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:232

فرهنگ نام گذاری
خاستگاه نام گذاری در جامعه باورها و فرهنگ های آن جامعه می باشد. هنگامی كه فرهنگ ملی آمیخته با فرهنگ پر بار دینی شود، نام گذاری كودكان از چشمه ی زلال فرهنگ دین جرعه می نوشد. نام



[ صفحه 31]



زیبای «علی» كه برگرفته از نام و اسما حسنای خداوند است، در فرهنگ دینی یكی از رایج ترین نام هاست.

امامان و پیروان آنان تلاش بر رواج نام زیبای «علی» دارند. همان گونه كه دشمنان (حزب عثمانیه) از نام گذاری كودكان به نام «علی» جلوگیری می نمودند. [1] .

نام نیك و زیبای علی نامیست ملكوتی و آن سویی، كه با نام گذاری افراد به این نام، این نام را در زبان های جاری و ساری می سازد. كه علی هماره ورد زبان جامعه دینی در این سرا و آن سرا خواهد بود. كه این سرا نمود آن سرا است. آن سرا كه در بهشتش با نام علی گشوده می شود. وقتی كوبه ی در بهشت را می زنند ندای «یا علی» سر می دهد، رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم اذا دقت الحلقه علی الصحیفه نطقت و قالت یا علی. [2] چرا در این سرا علی ورد زبان نباشد، كه فرمود، زینوا مجالسكم بذكر علی. [3] «مجالس و محافل خویش را با نام «علی» آزین بندی كنید.» چرا علی نام فرزندانمان نباشد.

در میان امامان چهار نفر به نام «علی» نام گذاری شده اند. علی بن ابی طالب امیرالمؤمنین علیه السلام، علی بن الحسین امام سجاد علیه السلام، علی بن موسی امام رضا علیه السلام، علی بن محمد امام هادی علیه السلام، چه نیك است كه در نام گذاری فرزندان خویش از فرهنگ دینی الهام بگیریم و فرزندان خویش را با نام های انبیا و امامان و نیز نام های زیبا و پرمعنا برخاسته از فرهنگ دینی مزین نماییم. و یا حداقل از نام های فرهنگ ملی بهره



[ صفحه 32]



بگیریم. و چه رفتار زشتی است كه كسی از فرهنگی بی گانه، همانند فرهنگ غرب متأثر شود و نام فرزندان خویش را با نام های فرهنگ غرب كه بیگانه از فرهنگ دینی و ملی است، نام گذاری نماید!


[1] شرح ابي الحديد، ج 1، ص 6، مقدمه.

[2] وافي، ج 3، باب صفه الجنه، ص 108.

[3] بحار، ج 38، ص 199 و 201.